Komunikace bez poražených (1. díl)

Jste rodičem, kterého trápí dospívající dítě?

  • Proč se tak chová, co ho k tomu vede?
  • Kde jsem ve výchově udělal/a chybu?
  • Jak mu můžu pomoci?
  • Co mu brání se mi svěřit?
  • Jak je možné, že odmítá moji pomoc, rady…však já to myslím dobře.
  • Co ho vede k tomu, že mě ponižuje, neposlouchá, napadá mě?

Pokud si také pokládáte podobné otázky, tak díky této technice můžete najít odpověď. Úžasná technika NLP nazvaná Perceptuální pozice vnímání, je jedním z mála komunikačních modelů, které můžou vylepšit Vaše vztahy.

Perceptuální pozici vnímání používám při řešení konfliktních vztahů, ponižování, nepochopení, nedorozumění nebo opakovaných hádkách ve vztahu s našimi dětmi, parterem, šéfem, kolegy apod. Všude tam, kde se chceme dopátrat příčiny chování, jednání, či projevu druhé strany vůči nám. Tento příspěvek chci věnovat rodičům, které trápí období dospívání jejich dětí.

Technika Perceptuální pozice vnímání je jedna z možností jak pochopit, co se v dětech odehrává. Než abstraktní popis, pojďme ke konkrétnímu příkladu vztah matka-dospívající dcera, který jsem nedávno řešila. Co klientku trápilo? Její dcera začala přibývat na váze, začal se jí zhoršovat prospěch ve škole a tzv. s ní přestala být řeč. Dcera buď s matkou nekomunikovala, nebo se stavěla pouze do opozice, takže komunikace končila hádkou a bouchnutím dveří. Na všechna doporučení a rady přestala jakoby slyšet.

Po krátkém úvodním rozhovoru a vysvětlením techniky začínáme tím, že se nejdříve zaměříme na situaci klientky, tedy její roli matky. Na to, co se v ní odehrává a co chování dcery způsobuje jí. Co konkrétně ji provokuje a spouští její model chování. Začínáme: „Vybavíte si konkrétní událost/situaci kdy dochází ke konfliktu – nedorozumění? Co vidíte, slyšíte, vnímáte?“ To jsou moje první pokyny směrem ke klientce. Skrze systém otázek, jdeme s klientku až do bodu, kdy nacházíme odpověď na otázky. Může tak vidět, co získává svým vlastním projevem a způsobem chování.

Ve druhém kroku se přesouváme do pozice dcery. Zde na sebe klientka bere dceřinu roli. Vžívá se do její „kůže“, prožívá její gesta, pohyby, vyjadřuje se způsobem i tónem vlastí dcery. Před mýma očima se mění v její 13tiletou dceru. Sama na sobě zažívá, vidí i slyší konkrétní událost dceřinýma očima, ušima a dostává tak ochutnat své vlastní „medicíny“, kterou dceři dávkovala. Teď jako dcera může zažít dopad způsobu projevu matky. Není pro ni vůbec lehké přijmout uvědomění, které přišlo s touto výměnou role. Ale jak sama řekla: „ v okamžiku uvědomění a přijetí matky v roli dcery, ze mě spadl obrovský balvan. Pochopila a přijala jsem sama sebe“

Přesouváme se do třetí pozice, pozice nestranného pozorovatele. Osoby, která nemá ani s matkou ani s dcerou vůbec nic společného. Je to někdo, kdo jde jen tak kolem a čistě náhodou z dálky vidí jejich spor. Klientka v této roli chvíli nehnutě stojí, mlčí a pak se rozesměje. Po chvíli jako nestranný pozorovatel dodává: „ty dvě k sobě hledají cestu. Ony se vzájemně neslyší. Proto křičí. Stačilo by, kdyby přestaly vysvětlovat a napadat se. Stačí uvědomit si, že každá používá jiný slovník pro stejné výrazy ( mapa není území ). Méně mluvit a více naslouchat. Dát si pusu, obejmout se. To by oběma prospělo. Trávit čas společným zájmem – v jejich případě třeba nákupy. Všímat si malých drobností a pochválit ten „originální“ účes. Když toto budou dělat, stanou se z nich dvě kamarádky. A dobré kamarádky se podporují. Kritika najednou není kritika, ale dobře míněná rada“. S těmito slovy ukončila své pozorování.

Závěrem se přesouváme zpět do pozice role matky. Moje poslední otázky jsou zaměřeny na to, jak situaci klientka vnímá nyní. Odpověď klientky: „Chápu sebe, svoji dceru, vím, co potřebuji změnit i jak. Jediné co bych si vyčetla je to, že jsem k Vám na NLP měla přijít mnohem dříve. Tato technika mi otevřela oči. Byl to pro mě opravdový zážitek“.

Zhruba za měsíc mi klientka volala, aby mi sdělila, jaké pozitivní změny u nich doma nastaly. Její dcera se začala zajímat o zdravou výživu, začaly spolu vařit, chodit cvičit i nakupovat. Začaly z nich být opravdové kamarádky.  Ve škole došlo ke zlepšení o 50%. Závěrem a důvodem jejího telefonu bylo objednat dceru na konzultaci. Prozradila mi, že dcera by se semnou ráda podívala na vztah se spolužačkou, že si to chce také „vyzkoušet“. S ohledem na to, že její dcera odmítala spolupracovat s kýmkoliv, protože ona přece problém nemá, je to velká pocta technice NLP 🙂 Věřím, že školu nyní zlepšíme ještě mnohem více.

Zaujala Vás tato technika, stejně jako dceru mojí klientky?
Máte chuť ji zažít sami na sobě?

Sama jsem matkou dospívající dcery. Vím, jak toto období změny může být náročné nejen pro Vás samotné, ale stejně tak pro Vaše okolí. Na jednu stranu chcete druhým ukázat, jak umíte usměrnit své děti, když se drze vyjadřují k Vašim známým či autoritám. Nejčastěji použijí vůči nim nevhodnou poznámku v nejnevhodnější době i situaci. Určitě to znáte. Na druhou stranu trpíte pocity viny, že peskujete vlastní děti, jen abyste vyhověli systému. Pokud máte zájem, můžu Vám pomoci se přes toto období přenést.

Více o: Kamila Slavíčková

Jako Certifikovaný kouč Vám můžu pomoci s odstraněním: poruch učení (DIS), zlozvyků, závislosti, nejrůznějších strachů, fóbií, negativních emocionálních stavů (hněv, smutek, strach, pocity viny), nadváhy… Pomůžu Vám rozvíjet: sebevědomí, komunikační dovednosti, peníze, vlastní kreativitu, plány a projekty… ▬▬▬ Provozovna: Karlova 7, Brno ▬▬▬ Tel.: 608­ 412­ 204 ▬▬▬ Email: k.slavickova@volny.cz ▬▬▬ Web: www.kaicentrum.cz

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..